
117

ARCHIWUM EMIGRACJI
Studia – Szkice – Dokumenty
Toruń, Rok 2009, Zeszyt 1 (10)

MIECZYSŁAW GRYDZEWSKI
I „WIADOMO ŚCI” W OCZACH
SŁUśBY BEZPIECZEŃSTWA PRL

Paweł LIBERA (Warszawa)

Na temat „Wiadomości” londyńskich redagowanych przez Mieczysława Grydzew-
skiego pisano dotychczas niemało. Choć czasopismo przestało istnieć w 1981 roku to
w międzyczasie zdąŜyły ukazać się na jego temat osobne opracowania, zbiory publi-
kowanych tekstów i liczne wspomnienia1. Pismo załoŜone przez Grydzewskiego nie
naleŜy więc do marginalizowanych, choć nie cieszy się aŜ takim zainteresowaniem, jak
paryska „Kultura”. Trzeba jednak zauwaŜyć, Ŝe prace poświęcone „Wiadomościom”
powstawały najczęściej w środowisku historyków literatury z wykorzystaniem typo-
wego dla nich warsztatu: źródła historyczne zostały dotychczas wykorzystane w nie-
wielkim stopniu2.

Podobnie wygląda zainteresowanie „Wiadomościami” z perspektywy problemu
rozpracowania i zainteresowania słuŜb specjalnych PRL ośrodkami emigracyjnymi.
Prowadzone dotąd badania  dotyczą wąskich grup, pojedynczych instytucji emigracyj-
nych czy poszczególnych zagadnień. Dotychczas omówiono działania organów bezpie-
czeństwa w stosunku do takich instytucji jak Instytut Literacki w Maisons-Laffitte,
Radio Wolna Europa czy Towarzystwo „Polonia” i akcja repatriacyjna3. Inne ośrodki
nie miały takiego szczęścia i dotychczas nie znalazły się w polu zainteresowania bada-

                                                          
1 Literaturę dot. „Wiadomości” do 1995 r. omówiła A. Supruniuk, Dorobek i potrzeby ba-

dań nad „Wiadomościami” , [w:] „Wiadomości” i okolice. Szkice i wspomnienia, t. 2, red. M. A.
Supruniuk, Toruń 1996, s. 121–134.

2 Dotychczas najwięcej z nich wykorzystał R. Habielski (Niezłomni i nieprzejednani. Emi-
gracyjne „Wiadomości” i ich krąg 1940–1981, Warszawa 1991).

3 M.in. S. Cenckiewicz, Oczami bezpieki: szkice i materiały z dziejów aparatu bezpieczeń-
stwa PRL, Kraków 2005; P. Machcewicz, „Monachijska menaŜeria”. Walka z Radiem Wolna
Europa 1950–1989, Warszawa 2007; M. Ptasińska-Wójcik, Z dziejów biblioteki Kultury 1946–
1966, Warszawa 2006; K. Tarka, Mackiewicz i inni. Wywiad PRL wobec emigrantów, Warszawa
2007; Aparat bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, pod. red. R. Terleckiego,
Warszawa 2005.



118

czy. Do nich właśnie naleŜą londyńskie „Wiadomości” i ich redakcja, choć zachowały
się dokumenty świadczące o tym, Ŝe pismo to nie było obojętne wywiadowi PRL.

Powody zainteresowania pismem

Pomimo iŜ, „Wiadomości” od samego początku reprezentowały kierunek bez-
względnie antykomunistyczny4 to brak dowodów, aby wzbudzały większe zaintereso-
wanie organów bezpieczeństwa PRL. Zwracano baczną uwagę na niektórych współ-
pracowników czasopisma, ale względem redakcji nie planowano Ŝadnych bardziej
zdecydowanych posunięć. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się prosta: sam antykomu-
nizm nie wyróŜniał specjalnie „Wiadomości” od licznych pism emigracyjnych rozsia-
nych po całym świecie. SłuŜby wywiadowcze PRL w większym stopniu interesowały
się placówkami mającymi bezpośredni kontakt z krajem i wpływ na informowanie
społeczeństwa w Polsce, a co za tym idzie — na kształt i zachowanie ustroju państwa.
„Wiadomości” takich moŜliwości ani ambicji nie miały, były pismem typowo emigra-
cyjnym, i choć z zainteresowaniem śledziły to co się działo nad Wisłą, to jednak sto-
sowały inną taktykę niŜ, na przykład, paryska „Kultura”5. W zupełnie innej sytuacji
znajdowały się rozgłośnie radiowe, nadające w języku polskim, bądź redakcje pism
i wydawnictwa starające się przenikać do Polski. Pismo redagowane przez Mieczysła-
wa Grydzewskiego było „namierzone” i znane słuŜbom bezpieczeństwa6, ale w polu
bezpośredniego zainteresowania wywiadu SB znalazło się dopiero w momencie, kiedy,
oprócz zdecydowanie antykomunistycznego stanowiska, zaczęło współpracę z jedną
z placówek ingerujących bezpośrednio w Ŝycie w kraju. Miało to miejsce w roku 1964,
kiedy redakcja „Wiadomości” zawarła porozumienie z Radiem Wolna Europa i wspól-
nymi siłami zaczęto wydawać miesięczny dodatek do „Wiadomości” — „Na antenie”,
zawierający przedruki najciekawszych audycji radiowych. Była to raczej jeszcze jedna
forma działalności monachijskiej rozgłośni radiowej niŜ nagła zmiana i zainteresowa-
nie się pismem Grydzewskiego7.

Rozpracowanie Grydzewskiego

„Wiadomości” londyńskie znajdowały się w polu zainteresowania Departamentu I
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, odpowiedzialnego za wywiad, a dokładniej —
w kompetencjach Wydziału VIII, zajmującego się rozpracowaniem reakcyjnych ośrod-
ków emigracji polskiej. To właśnie pracownik tego wydziału, starszy oficer operacyjny,
kapitan Narcyz Grzechowiak, 4 maja 1965 roku napisał we wniosku o wszczęcie po-
stępowania mającego na celu operacyjne rozpracowanie redaktora „Wiadomości”:

rozpatrzywszy materiały dot. Mieczysława Grydzewskiego stwierdziłem, Ŝe wyŜ. wymie-
niony jest redaktorem naczelnym tygodnika londyńskiego „Wiadomości”. Posiada liczne
kontakty w ośrodkach dywersji polityczno-ideologicznej na zachodzie Europy. Współpra-

                                                          
4 Na ten temat patrz m.in.: R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani...; tenŜe, „Wiadomo-

ści”. Tygodnik na emigracji, [w:] „Wiadomości” i okolice..., t. 2, s. 13–32.
5 Por.: M. śebrowski, Dzieje sporu. „Kultura” w emigracyjnej debacie publicznej lat 1947–

1956, Warszawa 2007.
6 Polska emigracja polityczna. Informator MSW, (reprint), oprac. S. Cenckiewicz, Warsza-

wa 2004.
7 Na ten aspekt działań wpisany w całą akcję skierowaną przeciwko Radiu Wolna Europa

nie zwrócił uwagi Paweł Machcewicz w swoich pracach o zwalczaniu rozgłośni przez SłuŜbę
Bezpieczeństwa; P. Machcewicz, Walka z Radiem Wolna Europa (1950–1975), [w:] Aparat
bezpieczeństwa..., s. 11–104, tenŜe, „Monachijska menaŜeria”...



119

cuje z RWE w Monachium, które wydaje dodatek miesięczny do „Wiadomości” pt. „Na
antenie”. Wnoszę o załoŜenie rozpracowania operacyjnego kryptonim „Kuryl”8.

Kapitan Narcyz Grzechowiak sprawę prowadził od początku do końca. Materiały
zebrane na temat Grydzewskiego i „Wiadomości” nie naleŜą jednak do obfitych. Więk-
szość z nich powstała w 1965 i 1966 roku. Oprócz informacji o redaktorze i piśmie nie
zawierają innych szczegółów. Nie ma teŜ Ŝadnych dowodów na próby bezpośredniego
kontaktu z Grydzewskim. Wydaje się, Ŝe SłuŜba Bezpieczeństwa spóźniła się, ponie-
waŜ zanim zebrano pierwsze informacje, Mieczysław Grydzewski rozchorował się,
a następnie zmarł (w styczniu 1970 roku). W 1966 roku źródła bezpieki podawały, Ŝe
redaktor odgrywa coraz mniejszą rolę w kierowaniu tygodnikiem. Główną rolę przypi-
sywano Antoniemu Bormanowi i Adamowi Pragierowi. Zasłyszana pogłoska przypi-
sywała im nadawanie pismu orientacji zgodnej z polityką Radia Wolna Europa i zaini-
cjowanie wydawanego wspólnie z rozgłośnią dodatku „Na antenie”9.

Tym samym rozpracowanie redaktora naczelnego nie posunęło się wcale do przodu.

Celem rozpracowania było wykazanie powiązań Grydzewskiego z Kierownictwem
RWE oraz ewentualne pozyskanie Grydzewskiego do współpracy. Na przeszkodzie sta-
nęła jednak przewlekła choroba Grydzewskiego (1966–1970)

— zapisano w notatce końcowej sprawy10. Próby rozpracowania i ewentualnego wer-
bunku Grydzewskiego zakończyły się ostatecznie 7 lipca 1970 roku, kiedy zgodnie
z zasadami, na wniosek podporucznika Wojciecha Czerniaka, inspektora Wydziału VIII
Departamentu I MSW zamknięto postępowanie z powodu śmierci redaktora. Tego
samego roku akta przekazano do archiwum MSW11, a po sześciu latach zmikrofilmo-
wano, na tzw. „karcie kieszeniowej” Jacket.

PoniŜej podajemy do druku najobszerniejszą notatkę dotyczącą „Wiadomości”.
Została sporządzona 15 maja 1965 roku przez „Heliotropa”, najprawdopodobniej rezy-
denta SB w Wielkiej Brytanii. Drugim publikowanym dokumentem jest notatka doty-
cząca Mieczysława Grydzewskiego z 24 marca 1965 roku. Materiały te zwracają uwa-
gę sposobem przedstawienia środowiska „Wiadomości” i skupieniem się na zagadnie-
niach natury finansowej oraz osobistej, ale jednocześnie rzucają interesujące światło na
niektóre zagadnienia związane z historią czasopisma, szczególnie z jego finansowa-
niem. Pozostałe materiały, z jednym wyjątkiem12,  mają mniejsze znaczenie i w wielu
fragmentach powielają informacje zamieszczone w opisanych powyŜej dokumentach13.

                                                          
8 IPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J – 2229), Postanowienie o załoŜeniu rozpracowania ope-

racyjnego kryptonim „Kuryl” z 4 V 1965 r.
9 TamŜe. Wyciąg z informacji źródła „K.D.” (Dep. III) z dnia 18 VIII 1966 r
10 TamŜe. Notatka końcowa dot. Mieczysława Grydzewskiego krypt. „Kuryl” nr 6445 z 13

VII 1970 r.
11 AIPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J – 2229), Postanowienie o zakończeniu i przekazaniu

sprawy do archiwum Departamentu I z 7 VII 1970 r.
12 Notatka „Marcina” ze spotkania z „Giewontem” z 27 I 1967 r. dotycząca Michała

Chmielowca. Materiał ten zostanie opublikowany osobno.
13 W aktach znajdują się ponadto: 1) wyciąg z raportu „Marcina” ze spotkania ze „Strąkiem”

w dn. 17 XII 1966 i 5 I 1966 dotyczący Akademii „Wiadomości”, ale nie zawierający Ŝadnych
informacji poza tymi, które moŜna było uzyskać z samych „Wiadomości”, 2) krótka notatka
o dodatku „Na antenie” autorstwa kpt. N. Grzechowiaka z 24 III 1965, 3) notatka operacyjna
dotycząca tygodnika „Wiadomości” sporządzona przez kpt. N. Grzechowiaka 13 IX 1965 r.
najwyraźniej w oparciu o publikowaną poniŜej notatkę, 4) wyciąg z informacji źródła „K.D.”
(Dep. III) z dnia 18 VIII 1966 r.



120

Dokument 1

Odpis
Tajne
Egz. pojed[ynczy]

Londyńskie „WIADOMOSCI”

Pismo to, które początkowo nosiło nazwę „Wiadomości Polskie” zaczęło wycho-
dzić w Londynie w 1941 roku14. Było ono pomyślane jako kontynuacja przedwojen-
nych „Wiadomości Literackich”. Idea wznowienia ich wyszła od przedwojennego
redaktora „Wiadomości” Mieczysława Grydzewskiego, który teŜ od pierwszej chwili
wznowienia pisma w Londynie, był jego „duszą”. Decyzja w sprawie obsady redakcji
naleŜała jednak wtedy do Ministra Informacji15, który dysponował przydziałem papieru
oraz funduszami na wszelkie wydawnictwa polskie. Nie trzeba chyba podkreślać, Ŝe
zwłaszcza w tym początkowym okresie, kiedy na Wyspach Brytyjskich znajdowało się
zaledwie kilka tysięcy Polaków — w tym znaczny procent analfabetów — Ŝadne pol-
skie pismo nie mogło liczyć na finansową samowystarczalność. Wszystko zaleŜne więc
było od przydziałów rządowych pieniędzy, których zresztą było wtedy w nadmiarze
(dość powiedzieć, Ŝe członkowie Rady Narodowej, których praca ograniczała się do
udziału w posiedzeniach Rady i komisji — plus minus 5–8 godzin zajęcia tygodniowo
– otrzymywali wtedy £ 100 miesięcznie, co równało się co najmniej £ 200 obecnym).

U ówczesnego ministra informacji, prof. Stanisława Strońskiego16 Grydzewski nie
miał dobrej opinii. Dla starego endeka był za liberalny, za lewicowy, a ponadto śyd.
Przeciwko Grydzewskiemu intrygowały teŜ sanacyjne wtyczki, których nie brak było
w ministerstwie kierowanym przez zagorzałego antysanatora. Redakcję „Wiadomości”
powierzył więc Stroński Zygmuntowi Nowakowskiemu17, nie zdając sobie chyba
sprawy z tego, Ŝe w ten sposób jeszcze jedną pozycję propagandową oddaje w ręce
Sanacji, z którą Nowakowski, mimo częstych sporów z sanacyjnym kierownictwom,
był zawsze związany, jeŜeli nie organizacyjnie, to na pewno psychicznie. Zaś Nowa-
kowski był przy tym człowiekiem o duŜej odwadze cywilnej i przekorności, więc
szybko „Wiadomości” wyzwoliły się spod kurateli Strońskiego i następnego z kolei
ministra propagandy, prof. St[anisława] Kota18 i stał się organem opozycji przeciwko
rządowi gen. Sikorskiego. Przy duŜej popularności, jaką sobie pismo zdobyło ze
względu na dobre redagowanie oraz właśnie na skutek swego opozycyjnego stanowi-
ska, kolejni ministrowie propagandy nie mieli odwagi go zlikwidować, czy zmusić do
uległości przez ostrzejsze sankcje finansowe.

                                                          
14 Autor opracowania pominął tzw. okres paryski, kiedy Grydzewski wznowił pismo pod

tytułem „Wiadomości Polskie, Polityczne i Literackie” 17 III 1940 roku w ParyŜu. Funkcjono-
wało tam do czerwca 1940 r.

15 Właśc. Ministerstwo Informacji i Dokumentacji, powstało na mocy dekretu Prezydenta
RP z 11 IX 1940 r.

16 Profesor Stanisław Stroński (1882–1955), kierował Ministerstwem od 30 września
1939 r., kiedy jeszcze funkcjonowało jako Dział Informacyjny, do 16 III 1943 r.

17 Por.: R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani..., s. 21.
18 Stanisław Kot, stał na czele Ministerstwa Informacji i Dokumentacji w okresie od 18 III

1943 do 24 XI 1944.



121

Opozycyjny charakter „Wiadomości” wyszedł w szczególności na jaw w czasie
zawierania Umowy Majski–Sikorski19, kiedy to pismo wraz z całą sanacją, znaczną
częścią endecji i niektórymi PPS-owcami (Ciołkosz, Pragier), wypowiedziało się prze-
ciwko umowom z ZSRR, a gen. Sikorskiego i jego rząd atakowało bardzo ostro20.
Opozycyjny charakter pisma zaostrzył się jeszcze w czasie gdy miejsce Sikorskiego,
który zginął, zajął Mikołajczyk21. „Wiadomości” były wtedy jawnym propagatorem
kandydatury gen. Sosnkowskiego na stanowisko naczelnego wodza, a następnie jego
tubą propagandową. W okresie jałtańskim „Wiadomości” ze szczególna pasją wystą-
piły przeciwko ZSRR, rządowi emigracyjnemu („za jego bierność”), a równieŜ i An-
glikom. Wtedy jednak władze angielskie, po kilkakrotnym poufnym ostrzeŜeniu redak-
cji, zdecydowały się na wstrzymanie przydziału papieru „Wiadomościom”, co w ów-
czesnych warunkach równało się nakazowi zamknięcia pisma22. W „polskim Londy-
nie” podejrzewano, Ŝe ta decyzja angielska zapadła nie bez inspiracji min[istra] Kota,
który nie miał wprawdzie sam odwagi zlikwidować popularne pismo, ale niewątpliwie
decyzję angielską przyjął z wielkim zadowoleniem. Faktem jest teŜ niewątpliwym, Ŝe
nie wykazywał najmniejszej ochoty interweniowania u Anglików w obronie „Wiado-
mości” 23.

Po przymusowej likwidacji pisma, zespół redakcyjny próbował jeszcze przez jakiś
czas wydawać periodyczne broszury, po kilku miesiącach jednak ostatecznie się rozleciał.
Gdy skończyły się ograniczenia papierowe w W[ielkiej] Brytanii, które zostały zresztą
wykorzystane przez Anglików (po cofnięciu uznania rządowi Arciszewskiego) dla
zlikwidowania prawie wszystkich periodyków polskich, które opowiadały się przeciw-
ko polityce Mikołajczyka (m.in. „Robotnika”, „Myśli Polskiej” i innych), Grydzewski
natychmiast przystąpił do wznowienia „Wiadomości” 24. W tym czasie uczynił to juŜ
samodzielnie, bez kurateli Z[ygmunta] Nowakowskiego, co ułatwił fakt, Ŝe na czele
ministerstwa propagandy stał wtedy prof. Adam Pragier, z którym był w przyjaźni
jeszcze z czasów przedwojennych. Rzecz teŜ naturalna, Ŝe u Pragiera czynnik antyse-
micki nie grał juŜ. Ponadto prawą ręką Pragiera w ministerstwie był wtedy Sakowski,
równieŜ zaprzyjaźniony z Grydzewskim. Poparcie ministerstwa propagandy Arciszew-
skiego, choć juŜ nie decydujące, jak w czasach Strońskiego i Kota, miało jednak duŜe
znaczenie, z uwagi na to, Ŝe w dyspozycji rządu były jeszcze znaczne środki finanso-
we. Z funduszów rządowych otrzymał Grydzewski znaczną subwencję, którą pozwoliła
mu nie tylko wznowić pismo, ale i przy bardzo oszczędnej gospodarce, równieŜ i odło-
Ŝyć powaŜniejszą rezerwę na „czarną godzinę”, którą Grydzewskiemu i „Wiadomo-
ściom” przyszło w późniejszym okresie przeŜywać wielokrotnie25.
                                                          

19 Układ Sikorski–Majski podpisano 30 VII 1941 r. w Londynie.
20 L. Ciołkoszowa, Polska a Związek Sowiecki, [w:] tejŜe, Publicystyka, Warszawa 1985,

s. 16–18 oraz R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani…, s. 38–45.
21 Stanisław Mikołajczyk był premierem Rządu RP od lipca 1943 do listopada 1944 r.
22 Kryzys „Wiadomości Polskich” trwał od lutego 1944 do kwietnia 1946 r., kiedy pismo

wznowiono pod tytułem „Wiadomości”.
23 Roli profesora S. Kota nie potwierdza R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani…, s. 58,

ani H. Świderska, Z dziejów polskiej prasy opozycyjnej w Londynie 1941–1945, Zeszyty Histo-
ryczne 1992 nr 101, s. 71.

24 „Wiadomości” wznowiono 7 kwietnia 1946 r.
25 Dzięki poparciu Pragiera i Sakowskiego Grydzewski miał otrzymywać subwencje rządo-

we w wysokości 250 funtów miesięcznie w 1946 i 1947 r.; por.: A. Pragier, Kilka wspomnień
o Grydzewskim, [w:] KsiąŜka o Grydzewskim. Szkice i wspomnienia, Londyn 1971, s. 230.
W 1948 r. kwota uległa zmniejszeniu o dwie trzecie, a z tej „Wiadomości” otrzymały tylko dwie
raty; M. A. Supruniuk, Pracowita nieobecność (Prace redakcyjne Mieczysława Grydzewskiego



122

„Wiadomości” pod redakcją Grydzewskiego zmieniły znacznie swój charakter. Po-
zostały wprawdzie nadal zdecydowanie antykomunistyczne i „antyreŜymowe”, co
w tym czasie pokrywało się zresztą z poglądami olbrzymiej większości emigracji.
Znacznie mniej jednak miejsca zaczęły poświęcać zagadnieniem politycznym, a znacz-
nie więcej kulturalnym i wspominkowym. W miarę upływu czasu, wspomnienia i to
z wyraźną tendencją wybielania sanacyjnej przeszłości, stawać się zaczęły głównym
elementem pisma. To w znacznej mierze przesądziło o jego bazie czytelniczej, a rów-
nieŜ i o zespole współpracowników. Prenumeratorzy i czytelnicy rekrutować się zaczęli
przede wszystkim z grona pokolenia starszego i średniego, które miało sentyment czy
to dla dawnych „Wiadomości Literackich”, czy teŜ dla sanacyjnej przeszłości.

Grydzewski wielokrotnie próbował wciągać do współpracy młodsze elementy pi-
sarskie. Niekiedy udawało mu się pozyskać kilku młodszych pisarzy — zwłaszcza
poetów, ale współpraca trwała zwykle dosyć krótko i nie wywierała zasadniczego pięt-
na na charakterze pisma.

PowaŜnie na plus wyszło objęcie redakcji przez Grydzewskiego w zakresie szaty
zewnętrznej i staranności technicznej (punktualność, korekta, nie dopuszczanie na łamy
zupełnej marnoty i grafomaństwa). Staranność Grydzewskiego w zakresie korekty
i purytanizm językowy są przysłowiowe i przynoszące mu zaszczyt.

A teraz parę słów charakterystyki samego Grydzewskiego.
Dzisiaj to juŜ człowiek ponad 70-letni, ale trzymający się dosyć dobrze, Ŝyjący juŜ

tylko dwiema pasjami: „Wiadomościami” i badaniami historycznymi, w których jest
w zasadzie amatorem. Jego broszurka Rzeź Pragi26 — mimo ambicji naukowych autora
— miała wątpliwą wartość historyczną, a równieŜ i literacką. Za swoją specjalność
uwaŜa Grydzewski okres powstania Kościuszkowskiego i ostatniej fazy rozbiorów
Polski. Zawodowi historycy do jego ambicji naukowych odnoszą się z duŜą pobłaŜli-
wością, choć szanują jego zacięcie i benedyktyńską pracowitość. Większość czasu
spędza Grydzewski obecnie w British Museum, studiując w bibliotece wszystko co
dotyczy wymienionych wyŜej okresów historycznych. Od tej ukochanej roboty odry-
wają go jedynie „Wiadomości”. Grydzewski znany jest jako dziwak i odludek. Spotyka
się z ludźmi tylko w wypadku gdy w grę wchodzą zagadnienia bezpośrednio dotyczące
redagowania „Wiadomości”. Nie znosi wszelkich uroczystości i pompy. Nikt nigdy nie
widział go na Ŝadnej akademii, na Ŝadnym zebraniu (dopiero w ostatnich dwóch latach
uczestniczył w obiadach wydawanych przez „Wiadomości” dla jury i laureatów nagro-
dy tego pisma. Podobno jednak zrobił to pod naciskiem Sakowskiego i Pragiera —
bardzo niechętnie i siedział przez cały czas znudzony, nie odzywając się do nikogo).
Znana teŜ jest historia galowego obiadu wydanego na cześć Grydzewskiego, z okazji
jubileuszu redagowania przez niego „Wiadomości”. Jubilat kategorycznie odmówił
wzięcia udziału w tej galówce, która odbyła się bez jubilata.

W latach międzywojennych Grydzewski był niewątpliwie liberalnym radykałem,
o niezaleŜnych poglądach i odwadze (nawet przekorze) w ich głoszeniu. NiezaleŜność
i odwaga mu pozostały (przynajmniej do niedawna), ale radykalizm z wiekiem wywie-
trzał. Dziś to typ uczciwego konserwatysty, odnoszącego się z wielkim krytycyzmem,
a nawet niechęcią do wszelkich „nowinek” i tonącego [we] wspomnieniach młodości.
                                                                                                                                            
w latach 1944–1947. Próba reaktywowania „Wiadomości” , [w:] „Wiadomości” i okolice. Szkice
i wspomnienia, [t. 1], pod. red. M. A. Supruniuka, Toruń 1995, s. 55.

26 M. Grydzewski, Na 150-lecie rzezi Pragi (4 listopada 1794). O próbie rehabilitacji Suwo-
rowa, Londyn 1945; tenŜe, 150-lecie rzezi Pragi, Włochy, nakład 2. Korpusu, 1945. O okolicz-
nościach powstania i druku patrz: A. Supruniuk, M. A. Supruniuk, Grydzewski — heurysta
i erudyta, [w:] Twarze emigracji, [red.] M. A. Supruniuk, Toruń 1999, s. 90.



123

W tych wspomnieniach sanacja, a nawet „Ŝyletkarska” endecja przestały być elemen-
tem wrogim i groźnym, a stały się jakimś nieodzownym atrybutem górnej i chmurnej
młodości, do którego odnosi się z równym niemal sentymentem, jak do tych, którzy
w owych czasach byli towarzyszami walki. Tylko tym sobie wytłumaczyć moŜna fakt,
Ŝe Grydzewski tak szeroko otworzył łamy swego pisma nawet dla endeckich bojówka-
rzy przedwojennych27, którzy z taka pasją zwalczali ukochane „Wiadomości Literac-
kie”. Nie naleŜy sobie tego tłumaczyć tylko, a nawet przede wszystkim jakimiś naci-
skami zewnętrznymi czy obawami przed zniszczeniem „Wiadomości”. Zresztą ten
sentyment Grydzewskiego dla ludzi jego pokolenia działa mimo jego zdecydowanej
„antyreŜymowości” — równieŜ i w stosunku do ludzi związanych współpracą z kra-
jem. I tak np. Smogorzewskiego nagabywał Grydzewski wielokrotnie o wznowienie
współpracy, a ciągle toleruje teŜ w „Wiadomościach” — a nawet faworyzuje, Kędzier-
skiego.

Gdy juŜ jesteśmy przy charakterystykach osób kierujących „Wiadomościami”, to
nieco uwagi naleŜy poświęcić najbliŜszemu współpracownikowi Grydzewskiego, dy-
rektorowi wydawnictwa, który, w miarę starzenia się Grydzewskiego coraz większą
rolę odgrywa i redakcji pisma — Bormanowi. Człowiek to o jakieś 10 lat młodszy od
Grydzewskiego, który współpracował z nim, jeszcze przed wojną. Podobnie jak
Grydzewski, z pochodzenia śyd. Odznacza się duŜą błyskotliwością, inteligencją, ale
w przeciwieństwie do tego ostatniego i oportunizmem. Piętno na jego postawie Ŝycio-
wej i charakterze wywarł niewątpliwie fakt, Ŝe jest on homoseksualistą — co zresztą
jest publiczną tajemnicą. Bliscy jego znajomi twierdzą, Ŝe mimo podeszłego juŜ wieku
jest on ciągle jeszcze aktywny w tej dziedzinie. W polityce emigracyjnej Borman jest
znacznie bardziej czynny od Grydzewskiego. Utrzymuje on przyjazne stosunki z roz-
maitymi tuzami emigracyjnej polityki (zwłaszcza z Sakowskim — prawdopodobnie
łączą ich jakieś stosunki lub wspomnienia homoseksualne, z Pragierem, Bregmanem,
Czerwińskim, gen. Kukielem i innymi).

Wydaje się, Ŝe antykrajowe stanowisko „Wiadomości” inspiruje Borman i Ŝe on
równieŜ stara się o zdobycie krajowych korespondentów (sprawa J. N. Millera28). Bor-
man, mimo to, Ŝe ma dosyć rozgałęzione stosunki towarzyskie, nie jest na ogół lubiany
i przede wszystkim, w przeciwieństwie do Grydzewskiego nie jest szanowany. Do
zespołu stałych pracowników „Wiadomości” naleŜał do niedawna jeszcze hr. Grochol-
ski29 (brat czołowego działacza NiD-u30). (Uwaga marginesowa „Rafała”: dot. Gro-
cholskiego informacja nieścisła. Ma pracować nadal. „H”31 pomylił się.) Prowadził on
administrację, nie wtrącając się do spraw redakcyjnych. Po nim stanowisko w admini-
stracji objęła jakaś starsza pani.

W latach pięćdziesiątych nakład „Wiadomości” ustabilizował się na poziomie 5 do
6 tys. egz. W ostatnich latach, na skutek wymierania prenumeratorów i przysięgłych

                                                          
27 Po wojnie na łamach „Wiadomości” pisali liczni działacze ugrupowań narodowych, m.in.:

Jędrzej Giertych,  Wojciech Wasiutyński (później prowadzący rubrykę „Beczka danaid”), Stefa-
nia Zahorska.

28 Jan Nepomucen Miller (1890–1977), ps. Stanisław Niemira, w 1965 skazany za publiko-
wanie w „Wiadomościach” na trzy lata więzienia.

29 Kazimierz Grocholski (1917–1994), sekretarz  redakcji „Wiadomości”; por.: K. Grochol-
ski, 17 lat z Mieczysławem Grydzewskim, [w:] KsiąŜka o Grydzewskim. Szkice i wspomnienia,
Londyn 1971, s. 65–72.

30 Stanisław Grocholski (1912–2002), jeden z załoŜycieli i głównych działaczy Polskiego
Ruchu Wolnościowego „Niepodległość i Demokracja”.

31 Tj. „Heliotrop”, autor notatki.



124

odbiorców pisma, ma on znaczne tendencje zniŜkowe. Dziś nakład „Wiadomości” nie
przekracza 4,5 tys. egz. Z tej liczby nieco ponad 50% rozchodzi się w W[ielkiej] Bry-
tanii. Sporej ilości prenumeratorów i  czytelników dostarcza USA i Kanada oraz Fran-
cja (niemal wyłącznie ParyŜ). Spora jest ilość prenumeratorów w krajach egzotycznych
(Argentyna, Brazylia, Izrael, kraje afrykańskie itp.). 300 egz. kaŜdego numeru (nieza-
leŜnie od „Na Antenie” — o której poniŜej) zakupuje „Wolna Europa” (od szeregu lat)
z przeznaczeniem na Polskę.

Mimo wysokiej ceny i sporego nakładu — przy duŜej objętości i starannej szacie
zewnętrznej (drogi papier i ilustracje) — pismo jest i zawsze było dalekie od samowy-
starczalności. BudŜet pisma ratowały zwykle jakieś subwencje, a gdy ich brakło
Grydzewski sięgał do rezerw zachowanych z czasów gdy pismo subwencjonował rząd
Arciszewskiego (ściślej mówiąc Pragier).

Po raz pierwszy pismo było powaŜnie zagroŜone gdzieś pod koniec 40-tych (1948–
[19]49). Wtedy ze znaczną pomocą przyszły organizacje społeczne (zwłaszcza harcer-
stwo), organizując masową akwizycję prenumerat. Dało to wtedy w samej Wielkiej
Brytanii ok. 500 prenumeratorów, którzy jednak w znacznej większości odpadli
w następnych latach. Stanowiło to pewien zastrzyk, ale nie uratowałoby pisma, gdyby
nie to, Ŝe za namową Sakowskiego, zaczął subsydiować „Wiadomości” Kwapiński
z funduszów pochodzących z kas rządu emigracyjnego, które Kwapiński zabrał, gdy
nastąpiło wycofanie się PPS-u z ośrodka legalistycznego (Kwapiński był w tym czasie
ministrem skarbu i dysponował sporą jeszcze resztówką funduszów państwowych).
Ocenia się, Ŝe z tego źródła „Wiadomości” otrzymały ponad 10.000 funtów32. Stale
wspomagał teŜ „Wiadomości” Pragier, który zaanektował część funduszów dawnego
ministerstwa informacji. Pragier zasilał Grydzewskiego drobnymi sumkami (kilkana-
ście do 30 funtów tygodniowo), które wypłacał jednak regularnie. Pomoc z tego źródła
otrzymywały „Wiadomości” jeszcze na początku lat 60-tych — w tej chwili juŜ wydaje
się to źródło finansowe wygasło. Subwencje Kwapińskiego skończyły się juŜ gdzieś
w połowie lat 50-tych. Za cenę wypłacanych stałych zasiłków, Pragier zastrzegł sobie
sporą ilość miejsca w kaŜdym numerze „Wiadomości” dla siebie i swojej nieślubnej
Ŝony — Stefanii Zahorskiej33. Artykuły Pragiera i Zahorskiej, zarówno podpisywane
nazwiskiem jak i (liczniejsze) podpisywane pseudonimami, były jedynymi materiała-
mi, które Grydzewski zamieszczał bez swojej redakcyjnej kontroli.

Sporadyczne, drobne subwencje (od kilkudziesięciu do £ 100) otrzymywały
„Wiadomości” jeszcze z następujących źródeł: „rząd” Zaleskiego, „Zjednoczenie”34,
                                                          

32 Przeciwnicy Jana Kwapińskiego tak odnotowali ten fakt na łamach prasy emigracyjnej:
„minister Skarbu rządu londyńskiego, zabrał, po cofnięciu uznania temu rządowi przez «Sprzy-
mierzonych», ponad 70.000 tyś. funtów do własnej wyłącznie dyspozycji. Napomniany i wsty-
dzony — choć niedostatecznie ostro, moim zdaniem — zdecydował się w roku 1956 — po
12 latach dysponowania tymi pieniędzmi — złoŜyć rozliczenie, do władz Skarbu Narodowego,
z którego wynikało, Ŝe pozostało mu gotówki ok. 30.000 tyś. funtów, a resztę pobrał dla siebie
jako pensję (rocznie 1200 funtów) oraz rozpoŜyczył lub rozdał swoim ludziom. ZłoŜył rozlicze-
nie, ale nie pieniądze”; J. Kowalewski, Złowrogie widmo „Moje wspomnienia”, Ostatnie Wia-
domości 1965 nr 2, s. 2. W podobny sposób, w oparciu o te same fundusze miał być równieŜ
finansowany londyński „Dziennik Polski”; por.: T. Zabłocki, Listy do Redakcji, Dziennik Polski
i Dziennik śołnierza 1989 nr 173, s. 3 (informacje te zawdzięczam Annie Nowakowskiej z Ar-
chiwum Akt Nowych, która przygotowuje biografię J. Kwapińskiego).

33 Inaczej przedstawia tę sytuację sam zainteresowany, który nie wspomina ani słowem
o wypłacaniu jakichkolwiek subwencji; por.: A. Pragier, Kilka wspomnień o Grydzewskim, [w:]
KsiąŜka o Grydzewskim..., s. 231.

34 Zjednoczenie Polskie w Wielkiej Brytanii.



125

SPK35, Zw[iązek] Marynarzy, Stow[arzyszenie] Techników Polskich36, Polish Uni-
wersyty [tak w oryginale — P. L.] College37, Zabłocki (Tazab)38 itp. Od szeregu lat
równieŜ i „Wolna Europa”, poza pomocą, jaką stanowił zakup kilkuset egz. (po ce-
nach nominalnych — bez potrąceń dla hurtowników i kolporterów), udzielała spora-
dycznych dodatkowych subwencji. Zwracał się o nie Borman, w chwilach, gdy sytu-
acja  pisma stawała się cięŜka i z reguły jakaś zapomogę dostawał.

Tygodniowy deficyt „Wiadomości” ocenia się na £ 150 do 200. Skromnie więc
obliczając od roku 1947, tj. od czasu, kiedy pismo zostało wznowione i równocześnie
zeszło z bezpośredniej opieki Ministerstwa Propagandy, wydawanie pisma pochłonęło
z funduszów publicznych co najmniej 130–150 tys. funtów (gdy mowa o funduszach
publicznych, mam na myśli równieŜ i fundusze amerykańskie oraz fundusze pochodzą-
ce z polskich źródeł publicznych, które znalazły się w niekontrolowanej dyspozycji
rozmaitych formalnych i nieformalnych powierników).

W ciągu ostatnich 4-7 lat wszystkie źródła subwencji (z wyjątkiem „Wolnej Euro-
py”) zaczęły wysychać. Trzeba więc było powaŜnie nadwyręŜyć zapas, z którego nie
wiele juŜ zostało. Wtedy Borman zaczął zabiegi w amerykańskim Funduszu Obrony
Kultury o wzięcie „Wiadomości” na pełne utrzymanie — tak jak to ma miejsce z pary-
ską „Kulturą”. Zabiegi te nie dawały pozytywnych rezultatów. Ta instytucja amerykań-
ska chętniej widziałaby raczej sfuzjonowanie „Wiadomości” z „Kulturą”, na co jednak
nie chciał się zgodzić ani Giedroyć ani Grydzewski. Z tego źródła więc „Wiadomości”
otrzymały tylko jakieś drobne kwoty i „dobre rady”.

Wtedy przed Grydzewskim stanęła powaŜnie perspektywa zlikwidowania ukocha-
nego  pisma. Obliczano, Ŝe przy wzrastającym deficycie, zapasu gotówkowego nie
wystarczy dłuŜej jak do początków 1964 r. Z dalszych zabiegów o ratowanie pisma nie
zrezygnował jednak Borman — który do „Wiadomości” nie ma tak sentymentalnego
stosunku jak Grydzewski, ale który traktuje je jako wygodne źródło utrzymania (i to
dosyć drogiego). Jego inicjatywie zawdzięczać naleŜy dojście do umowy między
„Wiadomościami” a „Wolną Europą” (ściśle Nowakiem). Na podstawie tej umowy raz
na miesiąc przeszło połowa numeru „Wiadomości” przeznaczona jest na dodatek „Na
Antenie”, który stanowi wyciąg z audycji radiowych polskich „Free Europe”. W spra-
wie redagowania tego dodatku Grydzewski nie ma głosu — kaŜdy, wyselekcjonowany
przez Nowaka materiał musi iść39. Równocześnie „Wiadomości” zobowiązały się do
poświęcania większej ilości miejsca w kaŜdym numerze zagadnieniom politycznym
(ściślej propagandzie antykomunistycznej), skreślenia z listy współpracowników
(choćby dorywczych), tych wszystkich, którzy utrzymują bliŜsze stosunki z krajem.
Praktycznie wygląda to w ten sposób, Ŝe Nowak ma prawo wykreślenia kaŜdego
współpracownika i Grydzewski nie ma moŜliwości oparcia się tej decyzji.

W zamian za zwęŜenie niezaleŜności pisma, której Grydzewski przez długie lata
uparcie strzegł, „Wiadomości” pozbyły się kłopotów finansowych. Przede wszystkim
wszelkie koszta druku całego numeru, w którym jest „Na Antenie” przejęła „Free Eu-

                                                          
35 Stowarzyszenie Kombatantów Polskich.
36 Stowarzyszenie Techników Polskich w Wielkiej Brytanii.
37 Polish University College Association Ltd. — stowarzyszenie powstałe w 1946 r.

w Wielkiej Brytanii mające na celu zorganizowanie i prowadzenie uczelni wyŜszej, ale w prak-
tyce ograniczyło się do wspierania działalności polskich organizacji kulturalnych na obczyźnie.

38 TAZAB — firma wysyłkowa w Londynie. Zabłocki był jej właścicielem.
39 Z tego powodu miał odmówić wydawania „Na antenie” jako dodatku do „Kultury”

J. Giedroyc; por.: J. Giedroyc, Autobiografia na cztery ręce, oprac. i posłowiem opatrzył
K. Pomian, Warszawa 2006, s. 171.



126

rope”. Ponadto zakupuje ona 3 tys. egz. tego numeru, co daje w sumie ponad £ 300
na pokrycie deficytu pozostałych numerów. NaleŜy podkreślić, Ŝe „Wolna Europa” nie
bardzo wie co zrobić z tymi egzemplarzami — wtyka je kaŜdemu przyjezdnemu
z kraju w dowolnej ilości, rozsyła darmowo wszystkim, którzy tylko o to poproszą —
a mimo to sporo numerów idzie na makulaturę.

Borman rozpoczynając rozmowy z Nowakiem, wykorzystał dobrą koniunkturę, bo
z jednej strony urosły bardzo ambicje samego Nowaka i jego współpracowników, któ-
rzy pragnęli, by ich „utwory” nie ginęły w eterze, lecz znalazły jakąś trwalszą formę;
z drugiej zaś w tym właśnie okresie w środowisku pisarskim na emigracji zaznaczyły
się tendencje do zacieśniania współpracy z krajem. „Wolnej Europie” zaleŜało więc na
tym, by znaleźć formę subsydiowania tych, którzy się tej współpracy wyrzekną. Nacisk
na „Wiadomości” odciął teŜ pisarzom współpracującym z krajem moŜliwość drukowa-
nia swoich utworów czy artykułów na emigracji. Metoda ta w stosunku do wielu oka-
zała się skuteczna (n.p. Dobek40). Szanse „Wiadomości” w „Wolnej Europie” podnio-
sły równieŜ korespondencje Millera, tak zgodne z linią polityczną tej instytucji. Rów-
nieŜ i późniejsze perypetie sprawy Millera były wodą na młyn Bormana.

15.V.[19]65  r.
„Heliotrop”

Odb. w 1 egz. JR.
Nr. 1470.

Odpis, mszp.,
IPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J – 2229)

Dokument 2

Warszawa, dnia 24 marca 1965 r.
Tajne
Egz. pojed[ynczy]

Notatka
dot. Mieczysława Grydzewskiego ur. w 1894 r., redaktora naczelnego „Wiadomości”

Wydawca londyńskiego tygodnika społeczno-politycznego „Wiadomości”.
Posiada tytuł doktora. Studiował filozofię na U[niwersytecie] W[arszawskim].
Przed wojną był załoŜycielem „Skamandra” i „Wiadomości Literackich” w Warszawie.
NaleŜał do Polskiego Związku Wydawców Dzienników i Czasopism.
W czasie okupacji załoŜył w ParyŜu „Wiadomości Polskie”, a następnie w Londynie
„Wiadomości” jako kontynuację przedwojennych „Wiadomości Literackich”.
„Wiadomości” odgrywają powaŜną rolę na emigracji jako pismo (redagowane na wy-
sokim poziomie technicznym i językowym), wokół którego skupia się grupa czoło-
wych pisarzy i publicystów emigracyjnych. Charakter tego pisma oddaje nastroje
i tendencje panujące w emigracyjnych środowiskach intelektualnych. DuŜo w nim
wspomnień, biografii, panuje tam magia nazwisk i roztrząsanie przeszłości, w której

                                                          
40 Czesław Dobek (1910–1973) publikował w „Wiadomościach” od 1952 r.



127

tak lubują się koła intelektualne na emigracji. Drukowane tam są jednak równieŜ ko-
mentarze polityczne — pisane z pozycji wybitnie antykomunistycznych. „Wiadomo-
ści” — obok tego, Ŝe stanowią środek Ŝycia literackiego i intelektualnego odgrywają
takŜe pewną rolę na odcinku rozbudzenia zainteresowania ksiąŜką polską, literaturą,
malarstwem, teatrem i muzyką.
Znany publicysta emigracyjny W.  A .  Z b y s z e w s k i  [podkreśl. w oryginale] pisze
o Grydzewskim m.in., iŜ powaŜny procent emigracji „ulega batucie Grydzewskiego
i kształci się na „Wiadomościach”. Jeśli dzisiaj tam emigracja jest tak umysłowo wy-
jałowiona, tak konformistyczna, tak zbanalizowana, to stało się to za sprawą Grydzew-
skiego, tego niepospolitego człowieka, jego Ŝelaznej woli, jego niepohamowanej woli,
osłupiającej pracowitości, bezinteresowności i samozaparciu”.
Grydzewski, mimo roli jaką odgrywa on i jego pismo na emigracji jest mało znany
i rzadko widywany w kołach emigracyjnych. Najczęściej przebywa w redakcji, gdzie
spędza większość swego Ŝycia.
Kilkakrotnie tylko w ciągu 20 lat wystąpił publicznie. Ostatnio miało to miejsce
w marcu 1963 r. na przyjęciu wydanym przez londyńską fili ę Radia Wolna Europa.
Przyjęcie to zostało zorganizowane z okazji przystąpienia przez RWE do wydawania
stałego dodatku miesięcznego do „Wiadomości” pod nazwą „Na antenie”. W dodatku
tym drukowane są najwaŜniejsze audycje nadawane przez rozgłośnię polską RWE.
Dyrektor rozgłośni polskiej — J a n  N o w a k  [podkreśl. w oryginale] porozumiał się
z Grydzewskim co do wydawania tego rodzaju dodatku, co jest rzeczą bez precedensu
w dotychczasowej działalności RWE. Fakt ten świadczy z jednej strony o docenianiu
przez RWE roli i znaczenia „Wiadomości”, z drugiej zaś o związkach finansowych
łączących Grydzewskiego z „Wolną Europą”. Nie pozostanie to niewątpliwie bez
wpływu na oblicze polityczne i sytuację finansową „Wiadomości”.
W pierwszym numerze dodatku do „Wiadomości” 41 opublikowana została dyskusja
w RWE nad głośnym artykułem W.  J e d l i c k i e g o  [podkreśl. w oryginale] o sto-
sunkach w PZPR pt. Chamy i śydy42.

Odb. w 1 egz. / GN43

Uwaga
Notatka niniejsza stanowi odpis opracowania z dn. 10 V 1963 dokonanego przez Wydz.
X Departamentu I44.

Odpis, mszp.,
IPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J – 2229)

                                                          
41 „Na Antenie”.
42 W. Jedlicki, Chamy i śydy, Kultura 1962 nr 12(182), s. 3–42  przedruk w : tenŜe, Klub

Krzywego Koła, ParyŜ 1963, s. 17–60.
43 Narcyz Grzechowiak, starszy oficer operacyjny Wydziału VIII Departamentu I MSW.
44 W tym okresie Wydział X Departamentu I MSW był odpowiedzialny za analizę i ocenę

materiałów agenturalnych, sporządzał informacje dla członków Partii i Rządu oraz studiował
i opracowywał informacje wywiadowcze nadesłane przez inne wydziały operacyjne.


